Projekty ESF



Název projektu: Praktická výuka přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ
Název oblasti podpory: Zvyšování kvality ve vzdělávání
Název výzvy: Plzeňský kraj - Výzva č. 2 pro GP - oblast podpory 1.1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.30/02.0024
Zahájení projektu: 1. 3. 2013
Ukončení projektu: 28. 2. 2015

Info:

Nedílnou součástí studia přírodních věd je experimentální činnost a pozorování probíhajících procesů. Projekt podporuje praktické formy výuky přírodních věd - biologie, fyziky a chemie. Tým řešitelů připravuje vzdělávací programy pro žáky základních a středních škol v Plzeňském kraji. Žákům bude předložena nabídka různých aktivit. Kromě odborných přednášek, workshopů a exkurzí z jednotlivých oborů se bude jednat také o multioborové akce - workshopy a exkurze. Ty jsou předpokladem pro další rozvoj a posílení interdisciplinárního pojetí výuky přírodovědných předmětů. Většina aktivit bude orientována na co nejširší skupinu žáků v Plzeňském kraji. Cílem projektu je prostřednictvím navržených aktivit dovést žáky ke komplexnímu chápání podstaty dějů probíhajících v přírodě a zvýšit jejich motivaci ke studiu přírodních věd. Během června obdrží základní a střední školy v Plzeňském kraji základní informace o projektu spolu s nabídkou vzdělávacích programů pro žáky. Realizace nabízených aktivit bude zahájena v září 2013. Veškeré informace o projektu budou průběžně zveřejňovány na webových stránkách projektu, které se v současné době připravují.





Otevřená věda III: RNDr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D. pracuje na pozici popularizátora vědy pro Plzeňský a Karlovarský kraj. V rámci projektu proběhla 19. 1. 2012 v prostorách laboratoří CBG přednáška a následné praktikum na téma Tajemné mechorosty pro studenty Gymnázia v Chebu.
Oficiální stránky projektu a další nabídky popularizačních aktivit pro talentované studenty, školy, pedagogy i širokou veřejnost: http://data.otevrenaveda.projekty.avcr.cz/popularizatori-vedy/



Biologie všedního dne (řešitel: RNDr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D.)
V rámci OP VK prioritní osy programu 1 Počáteční vzdělávání, oblasti podpory 1. 1 Zvyšování kvality ve vzdělávání (CZ.1.07/1.1.30) od 1. března 2013 začíná nový projekt,jehož náplní je působit na žáky a studenty dalším směrem. Chceme je vtáhnout přímo do problematiky učiva biologie a předkládat jim témata, která se jich bezprostředně každý den dotýkají. Žákům a studentům ZŠ a SŠ jsou mnohdy předkládány moderní vědecké poznatky, ale nezřídka je zapomínáno na základní biologické zákonitosti, přírodní zdroje a suroviny, se kterými se setkáváme v každodenním životě. Tak například žák základní školy umí vysvětlit podstatu fotosyntézy, ale ne vždy odpoví na otázku: Z čeho je vyroben cukr, který si dává každé ráno do čaje. Právě to, aby žáci a studenti uměli zodpovědět tyto otázky je hlavním cílem nového projektu řešeného na Oddělení biologie CBG. Projekt nabízí vzdělávací systém s názvem "Biologie všedního dne". Systém je rozdělen do pěti tematických okruhů (modulů) a každý modul se skládá ze tří vzdělávacích aktivit. Pro každou aktivitu bude vytvořen soubor podpůrných vzdělávacích materiálů. V rámci projektu bude proškoleno 75 učitelů základních a středních škol. Vyškolení učitelé pak tyto poznatky s pomocí souboru podpůrných materiálů budou implementovat do výuky na vlastní škole a zabezpečení jejich přenos na cílovou skupinu žáci. Z projektu budou podpořeny školy Plzeňského kraje, z nichž celá řada s realizačním týmem již řadu let aktivně spolupracuje a tyto i další školy vyjádřily podporu projektu Biologie všedního dne.

Tisková zpráva k projektu




Info:

Rozvoj experimentální výuky environmentálních programů ZS a SS
Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.12/04.0009
Název oblasti podpory: Zvyšování kvality ve vzdělávání
Název výzvy: Plzeňský kraj - Výzva č.4 pro GP - oblast podpory 1.1
Zahájení projektu: 01.12.2011 Ukončení projektu: 31.01.2013

Popis:

Projekt je zaměřen na vzdělávání žáků ZŠ a SŠ, tj. v oblasti podpory 1.1. Snaží se zpřístupňovat přírodovědné učivo experimentální a badatelskou cestou. Od jiných projektů zaměřených na vzdělávání žáků se však zásadně liší: Je veden v linii přes jejich učitele, kteří jsou nejdříve proškoleni a pak získané vědomosti a dovednosti zavádí do výuky na svých školách.

Tematické celky:


ZŠ:

To je hlína – poznatky o půdě
Životní prostředí – soupeř či pomocník?
Víte, co jíte?
Otestuj své tělo
Zvířátka pod drobnohledem
Úžasné rostliny
Pindruše – mykologie pod drobnohledem
Jsou ve vodě vodníci? – voda jako ekosystém

SŠ:

Bakterie - jak uvidět neviditelné
Bentos – i zvířata jsou někdy na dně
Úžasné rostliny
Otestuj své tělo
Životní prostředí – soupeř či pomocník
Zoologie
Neživá příroda

Odkaz na oficiální stránky projektu